Sunday, December 13, 2009

Julestemning

Den nye livsstilen min (den som gjekk ut på kontinuerlig belastning, psykisk og fysisk, for å holde unna sykdom) gjekk rett i dass. Itte å ha påført meg sjøl stress, aktivitet, og enda merr aktivitet sovna eg t slutt. Når eg våkna va feberen tbage igjen... Siden eg e evig optimist (haha!) ser eg det positive i dette: teorien min stemme! Avslapping = sykdom. Det negative? eg e sjuge, duuh..

Så ka jørr man då? Jo, fust 3 timer spinningmaraton, og så en kjapp tur innom julebord. Siden julebord e ett sjeldent event som kun oppstår når en klare å få får tilgang til ett ledig bord + jul, gjorde eg någe så sjeldent som å smake på ett glass vin. Eg tror eg e alergisk mot alkohol. Eg bler like tullete og glemsk kver gang. Eg har fått diagnose og, legen seie at sykdommen hette hypokondri. Eg innså at inntak av ting eg e allergisk mot, kombinert med feber ikkje akkurat hjalp på formen.  Det bar rett hjem og i hi. Etter å ha slapt av onna den varme dynå i 13 timar, seie det seg sjøl at ein bler enda sykere. Derfor ga eg etter, og ga blanke f*** i teorien min - dvs eg slapte av i 3 timar i dag, før eg kjeda meg så masse at eg begynte på julerengjøringå. Bare se kor fint kjøkkenet e:




Ikkje bare ytre skjønnhet. Her e d snakk om kvalitet. Det e næmlig vaska fra innsiden og ud. ALLE skap, skuffer, lister, vifter (har vistnok bare ein), hyller, vask, ja til og med bosspannet (!) e skrubba reint. Tok riktig nok tri timar, men nå e d jaffal reint, og eg kan avkrefta bakterier som grunn t at eg e sjuge. Lærerikt va det og: nå vett eg koss asparges på glass ser ud etter å ha vært utgått på dato i tri år.Så reint blei d faktisk at eg tror eg må sulta meg sjøl ein stund. Eg tørr ikkje laga mat nå, det e jo så reint. Evt flytte eg matlagingen inn på badet sånn at kjøkkenet kan stå der å skinna i fred. Det finns jo alternative redskap som hårfønere, rettetanger og barbermaskinen t far, som sikkert komme inn handy. Det va sikkert det di brokte i gamledager, før kjøkkenet blei oppfunnet meine eg.

Alt e lagt t rette for at eg ska ta julevasken (utenom feberen då, den jobbe mot heile vaskeplanen), foreldrene mine har gitt meg litt rom for meg sjøl (heilt t Nigeria rømte di, bare for ikkje å bli smitta - pinglane!) og hunden e på overnattingsbesøk. Heilt aleina hjemma e eg. Nesten - eg ska kje lyga. Det gjekk nemlig opp for meg i sted, at eg har løge gjentatte ganger om ett tema. Ja, eg beklage! Eg innså det ikkje. Eg har nemlig løge om dyrene me har her i huset. Eg har bare oppgitt dette som vårt kjeledyr:


Sannheten e at me har to hunder. Dette e den andre, og hu e faktisk bare min:



Hu e, som du ser, litt gammel. Når eg ein sjelden gang sleppe na ud av krokkå ser hu litt sånn ud:



og litt sånn:


Eg følte meg ein smule forstyrra når eg googla "kremert + aske"

Eg beklage denne informasjonsfeilen, ein stygg glipp. Men eg e jo kun menneske eg og. Eg jørr feil: men eg lære alltid av di..Sånn som julen 1998 f.eks:


 eller julen 1999:


Lærepengen? Her e d to (minst!):
1. D bler kje bedre julestemning av å kle seg ut som julen sjøl
2. Alle andre har dårlig smak.

1 comment:

Anonymous said...

haha. eg ler meg i hjel Marte. du såg litt bortreist ut på de siste bildene her. hihi

inger :-)