Saturday, July 4, 2009

energiforbruk og prosentregning

Då va tiden inne for sykkelrelatert blogging. Eg sga spara deg for skriveri om touren, siden avisene dekke dette merr enn godt nok. Eg sga bare dela ein tanke som over tid har utvikla seg t mangen tanker.

Tanken: sykling dreie seg om arbeidsøkonomi - dvs å sykla effektiv sånn at ein bruke minst mulig energi og dermed holle ud lenge. Det finns derfor mange tips og råd t koss ein ska sykla effektivt for å spara på kreftene.
Tipsene
1. Å ligge på hjul (ligge tett oppi rytteren forran for å redusere vindmotstanden)kan spare opptill 30%
2. Optimal tråkkfrekvens sparer opptill 20% (ikke for tungt, men heller ikke for lett gir)
3. Aerodynamikk - kler og sittestilling kan redusere vindmotstanden, og gjør derfor arbeidet mindre energikrevende. sparer mellom 5-30 % (utifra vinden)
4. Å bruke lock-outen ("skru av" støtdemperne) på grus og asfalt.
5. Bruk av klikkpedaler gir rundtråkk og dermed bedre effekt. 10%
6. riktig veivalg (nei, ikkje me GPS, kart og kompass!) - ved å vite når svingen kommer kan en planlegge slik at en taper mins mulig fart, og dermed slipper ta igjen for tapt tid.

Dette betyr jo at dersom ein benytte seg av disse tipsene vil ein spara på kreftene, og kunne sykla både lengre og fortare. Det betyr at om eg følge alle disse tipsene, så spare eg rundt 120% energi, någe så betyr at eg tjene ca 20%. Og siden energi kan måles i kalorier betyr det at eg tjene 20% kalorier på å sykla smart. Ikkje rart folk e feide, d e jo bare et tegn på effektivitet.

2 comments:

Geir said...

2 ting å kommentere:
1. Ka e asalt?
2. Du e IKKJE feide.


Så sånn e det med den saken. ;)

Marte! said...

asalt e den nye asfalt ;)