Saturday, May 30, 2009

tren med bikkja!

Eg leste nyligt ein artikkel om kossen det e mulig for familier å kombinera familieliv og aktivitet. Artikkelen innebære tips innen tre områder: "tren med barna", "tren med kona" og "tren med bikkja".Siden eg verken har barn eller kåna, tenkte eg å testa den siste her. Det er hyggelig og morsomt å trene med hunden, og går du riktig fram, kan du få en skikkelig god treningsøkt samtidig som du får luftet den firbeinte.Eg tok me meg vår firebeinte - Tina, og la ut på tur.

Tips 1 - Få mosjon på lufteturen
Tipset: gå lengre og kjappare, samt øke tempo i oppoverbakkene, og benytte terrenget.
resultatet: Å gå langt og kjapt fungere bra, men dette va jo ikkje akkurat nytt. Å gå i terreng derimot, fungere ikkje like bra. Hunden forstå ikkje at hu må gå rundt trærene samme måte som meg, for å unngå at båndet henge seg fast.konklusjon: båndtvange e teit. trær står i veien.

tips 2 - Løp med hunden
tipset: En løpetur med hunden er bra for dere begge. Hold et tempo som gjør at hunden kan trave, framfor å galopere. Start med å jogge i nærområdet, evt hagen, slik at hunden får gjort fra seg før turen. Da slipper du bære rundt på hundepose mens du springer.
resultat: eg sprang ca ti runder rundt huset, Tina sprang ein. Så va d på med bånd, og selve turen begynte. Det gjekk overraskende bra. I hvertfall dei fuste 4 minuttene. Etter fire minutt begynte eg bli klar for bakkene i godalen, mens Tina va klar for å bæsja. Hu gjort sitt mens eg utolmodigt venta, og begynte jakten på boss-spannet. Eg økte igjen tempo, og Tina fulgte med. Igjen tenkte eg at dette faktisk kunne fungera. Den tanken kunne eg spart meg for, for igjen va Tina klar for pause. konklusjon Hunden bør være større, og ha lengre bein en en Cavalier King Charles Spaniel.

Tips tre: Kast pinne og tren Hunder e gode treningskamerater, særlig når det gjelle inervalltrening i form av fartslek. Finn et område uten båndtvang, og kast pinne til hunden. Bruk krefter, og kast langt. resultatet: Å finne en pinne, og å kaste den går veldig greit. Å få hunden til å hente pinnen, går derimot ikke like greit. Hunden blir stående å se rart på deg. Eg fekk derimot trening ved å prøve å lære Tina at hu sgpo henta pinnen. Eg både kasta og henta. konklusjon: Hunden må ha litt IQ, innstinkt og pinneinteresse

No comments: