Sunday, October 25, 2009

gjespersen

Ja, eg ska skriva om det som alle andre skrive om, og det som de som ikke kan skriva - snakke om. Vintertid. For den har begynt, og eg kjenne effekten allerede. Eg e heilt, totalt utslitt!

Personlig meine eg at denne tidsendringen e unødvendig og tåpelig, litt som å kødda me "mor natur" (ja, uttrykket "mother nature" på norsk). Eg skylde på tyskarne. D e som alltid di som ståår bak.

Nordmenn begynte å tulla me klokkå i 1916 for første gang, men så innså di kor teit d va, og lot klokka  få gå sin gang utenn å blanda seg inn. Men!! Men, men, men.. så kom tyskarne. D va nemlig ikkje før 2. verdenskrig at Nordmenn begynte å skru denne klokkå fram og tbage igjen. Dette va jo heilt klart pga tyskarne. Ikkje fekk me feira 17. mai, og ikkje fekk klokkå stå i fred.

På 60 tallet forsvant tyskarne, og klokkeskruingå sammen med jævlene. Ikkje før i 1984 blei dette fenomenet ein faste foreteelse. Idéen om sommertid kom allerede i 1784. Denne gangen konne d nok ikkje skyldas på tyskarne, så då troor eg nok at d må ha hatt någe med at vinmonopolet vedtok å holla stengt på lørdager, dette året å jørr. Det seis og (ja, det snakkes stort om dette i tids-skruing-miljøet eg henge i) at det va for å minske energibruken ved å utnytte sommerens lys med en ekstra time om kvelden. Og ja - fy søren så masse energi me sparte på dette, har nok utsatt global oppvarming med mange år.

Huske du koss du ska stilla klokkå!? Utrolig mange syns at d der e forvirrende, og enda flerne syns at d e ulogisk å skru klokkå bagøve når d e vinter, istedenfor frammøve. Eg syns d e heilt, utrolig logisk, så eg fårstår ikkje heilt problematikken. Men for alle di (mine 5 lesere.. ja eg ser at d e flerne, men dokk gidde jo kje kommentara, så då telle dokk kun som 0,250) der ude som ikke har ein like logisk hjerna - her har du någen alternative huskeregler (:

1. spring forward, fall back (gnu)
2. man skal alltid stille klokka mot nærmeste sommer.(anis. no - arkivet for nyttig informasjon.) Dette tipset hadde faktisk fått terningskast, på websiå. Merkelig side. Hvis eg sko fulgt dette rådet hadde eg alltid skrudd fram.
3. alle kommer fram om våren og trekker seg tilbake om høsten.(udenom pigsvinene - de e litt forvirra)
4. Klokken skal følge hagemøblene - de trekkes frem om sommeren men tilbake om vinteren. (oi.. dete va ny info.. kanskje d e derfor hagemøblene våre ser litt sledne ud)


og til alle glupinger: vennligst forklart t meg koss d funke med tidssonene når ikkje alle land bruke sommer/vinter-tid?! Landene rundt ekvator pleie nemlig ikkje skru på klokkå. Betyr dette at tidsforskjellen mellom landene variere gjennom året? dette e jo heilt enormt rotete. Cuba skrudde f.eks klokkå framøve i 2004, men glemte å skru av tabge før i 2006.

Bare vent t eg finne ud av kem så e ansvarlig - då blir det brevskriving på gang.Skikkelig opprør mot tidsforskyvning, ein samfunnsopprører, skikkelig punk.

Siden eg føle meg ca liga trøttt som denne punken - finne eg sengå.. NU


No comments: