Sunday, April 12, 2009

dyrene i afrika (lagos, nigeria)

Eg sgo jo egentligt ikkje blogga så masse om denne ferien min, pga teorien om at detaljerte beskrivelser av andre folk sin ferie med mange ukjente elementer (i dette tilfelle folk du ikkje kjenne, sted du vett null om, og kultur du ikkje vett någe om) ikkje e særlig interesant i lengden. Me mindre du e litt freak som meg, har lide å jørr eller bare e lett fasinert. Eg tar udgangspunk i at du ikkje e freak, og at du egentligt har møye bedre ting å jørr enn å lesa denne bloggen. Sannsynligvis e d eg så har gitt deg linken og hinta/trygla deg om å lesa an, av den egoistiske grunnen av at eg då føle at bloggen liksom har litt "hennsikt" sjøl om 90% e vås.

Uansett, eg sgo fatta meg i korthet, så eg må får prøva på det! Eg ville skriva litt om dyrene eg så i ferien. Dyr e vel någe di fleste e eller har på ett eller aent tidspunkt, våre interesrt i. På samme måte e di fleste litt intresrt i Afrika. Eg tenkte derfor at å skriva om DYRENE i AFRIKA måtte bli en slager. Eg har tiudligare våre i Sør Afrika på safari å så masse dyr då - løver, sjiraffer, nesehorn, flodhest, slanger, heremitter (ja di e og dyr!), aper, og min favoritt: vortesvinet. E du intersert i merr om dette så henvise eg deg t min mors blog (står i margen) fordi hu e merr faktaorientert, og har gode bilder.

Eg fekk ikkje samme wildlife opplevelse i Nigeria, men litt dyr fekk eg jo sett. Meg å mor dro t Lekki Conservation Centre som e natur-reservat, sånn naturen ville sett ud dersom me mennekser ikkje hadde blanna oss inn. (og bare sånn mellom meg og deg så syns eg d e finare med masse busker enn masse bygnigner, men d må du kje sei t bygningsarkitektene,viss du sgo kjenna någen, for eg har planer om å ble ein sånn ein!). Me vår flaks kom me akkorat den dagen di hadde "eater-egg hunt" arragemang. Dette betydde enormt høge lyd, og mange vettskremte dyr. Me fekk sett ein del fogler (men di e kje sån interesante.. di fly.. everyone knows..), og heldigvis og ein ape-gjeng/flokk (ka kalles ein gruppe aper?)

Siden eg sgo fatta meg i korthet ska resten av innlegget ha få ord, og heller litt film. Et bilde sier 1000 ord, så hvor mange ord sier en film ? Det må verr mange:



på ein av dei mange turane rundt banana island så me og ein del dyr - firfisler og kjeiter.

No comments: