Friday, April 17, 2009

årets første fall

Det går relativt finfint me syklingå. Finfint i form av at formen e der og teknikken bedre enn någen gang. Relativt i form av at alt e relativt, og at eg føle meg diskrimert som syklist. Nei, dette e kje nok ein «bilist vs syklist» sak, men heller ein «syklist vs. hest» konflikt.

D finnes to typer skilt i sørmarkå – ridesti-skilt, og tursti-skilt. Ser du feilen her? Ja, nettop! Ingen sykkelsti-skilt!!! Eg tar meg derfor godt tilrette på begge stitypene. På folke-tur-stiene i dag va det masse barnehage-mennesker ude å gjekk. Ikkje bare gjekk di, di kasta matpakker på bakken, og någen av di sto og vanna buskane med gullstråler (som eg svidt slapp onna!). Eg bevegte meg vekk fra barnebakterier og ekskrementer og inn på hestestiene. Tøffere terreng, og kjekke utfordringer, men ikke ekskrementfritt her heller. Store hesteperler prege store deler av stiene. Ikkje bare ser det delikat ud, men det e og utrolig digg å falla i. Falle bler dempa ganske bra, lokten kamuflere svettelokten, og så e d sikkert ein del næring og i det (det finns jo masse rykter om hesteavføring i div. Slankeprod.)

Eg har ellers opplevd årets fuste fall. Eg kjøre oppøve ein bakke, mens eg hørre på Lady Gagas «Pokerface». Eg ska sykla opp ein liten fjellknaus (som eg har sykla øve utallige ganger før), og forhjule stoppe bare mot fjelle, istedfor å trilla oppøve. Ett skikkelig flygefall som resultat av alt for harde dekk. Fekk di nylig pumpa hos Spinn, hos ein nye fyr, som insisterte på at dei sgo verr så harde. I ettermiddag dro eg innom igjen, for å ta ud loft og fekk spørsmålet Koffor har du pompa dei heilt opp?!

Så ud i fra dagens erfaringer kan eg trekka fira konklusjoner:
I)Harde dekk + asfalt = god ide
II)Harde dekk + terreng = ganske tåpelig ide
III)Hørr på sangen «Pokerface» hvis du har planer om å detta
IV) Gjørr fra deg på ein sti uten skilt, så får du og kanskje eget skilt.

Kort oppsumert - D e i modbakke d går oppøve, me mindre du har for harde dekk, og gir som ikkje funke 100%. Om d e tilfelle, så kan ein modbakke enna opp med ein kraftige nedtur.

1 comment:

Anonymous said...

hm... så komme d eg lure på : undres om dette falle såg bedre ut en det stunte eg hadde for rundt 2 år siden på rulleskøyter...

Anyways, håpe d går bra me deg ;) me har alle godt av å ramla litt i møkkå iblandt.