Thursday, December 25, 2008

Crisis Christmas - dag 1

Første dagen som frivillig arbeidende på en av londons flere sentre for hjemløse er over. Organisasjonen vi jobber for heter Crisis, og har flere ulike tilbud for hjemløse. Crisis Christmas er dette ene tiltaket som varer i åtte dager gjennom julen. Da åpnes 9 ulike sentre rundt om kring i London. Et shelter for kvinner, et for alkoholikere, et for ekstra sårbare, og flere dagsentre. Vi jobber på senteret for de ekstra sårbare. Brukerne får ulike tilbud, som selskap, noen å prate med, varme måltid, seng å sove i, tilgang til lege og frisør, massasje, underholdning (kino, karaoke, spill) og muligheten til å få hjelp med PC (mail, søke jobb)

Vi begynte med et møte hvor vi fikk en del informasjon om hvilke oppgaver vi skulle gjøre. Vi ble inndelt i par på to: en som hadde litt erfaring og en «rookie». De ulike oppgavene bestod bla av kaffi & te stasjon, do vasking, rydding, prating med gjester, å stå vakt på ulike steder, og inngangsvakt. Vi ble delt opp i par på to og to ved å rekke opp hånden på de ulike oppgavene vi kunne tenke oss. Det ble spurt om det var noen som var gode på organisering og da forsvant Rigmor. Så ble det spurt om det var noen som var litt «geeky» og flink med Pcer, og da forsvant Nelson også. Jeg ble sitende og rekke opp hånden, men fikk aldri tildelt oppgave. «Peter and Jenna.. go to the stairwell on the first floor». «John and Steph...» «Martin and Marie». Men ingen Marte. Så jeg fortsatte og rekke opp hånden. Jeg begynte også å irritere med over denne «Marie» personen som allerede hadde fått tildelt oppgave, men som fortsatte å rekke opp hånden. «Marie, I have already given you a task to do..» ble sagt gang på gang. Til slutt gikk det opp for meg at det var jeg som var «Marie». De var vel kanskje av en eller anen merkelig grunn ikke kjent med det norske navnet Marte.

Etter jeg hadde fått både nytt navn, og ny oppgave begynte jeg med selve jobbingen som i første omgang besto av å servere kaffi og te til gjester og til andre frivillige. Siden sto jeg vakt både her og der, hjalp til med å bære saker, og jobbet en del med å organisere og oppbevare baggasjen til gjestene. Jeg spiste middag der sammen med en annen frivillig og en gjest, som jeg får kalle Artur. Han hadde haiket helt fra Skottland for å være på dette senteret i Julen. Dette er noe han har gjort helt siden Crisis begynte med dette tilbudet for over 30 år siden. Han sa at det var her han fikk motivasjon og energi til å komme seg gjennom et nytt år. Han følte seg veldig «fresh» etter ett opphold på senteret.

Etter middagen sto jeg vakt i annen etasje, og hjalp også ulike gjester opp og ned trappene. Jeg fkk også øvd en del på spansken (bare synd eksamen allerede er over!). To spansktalende pratet i vei om både det ene og andre, alt fra fysikk, Einstein, tid og rom, fotball og Manchester United. En tredje spansktalede kom også bort til med når han fikk rede på at noen kunne litt spansk. Han pekte fingeren mot hode sitt og sa «maquine» som betyr maskin. Det første som slo med var at han ville ha pistol til å skyte seg selv med, men så mumlet han noe om «seca» som betyr «tørr». Forsto til slutt at det var en hårføner han var på jakt etter. El secador!

I dag har jeg lært at:
hårføner på spansk er «el secador»
Marie også kan bety Marte
«I do.» og «I am» er det korteste fullstendige setningene i det engelske språket
dersom en gullfisk oppbevares i et mørkt rom vil den etterhvert bli hvit

2 comments:

Tina - omme i London said...

Jeg fandt dig lige hos Rigmor og ville oenske dig en rigtig glaedelig jul og sige hvor meget jeg beundrer jer begge for jeres arbejde med Crisis. Det er yderst beundringsvaerdigt og flot!

Anonymous said...

Les hele bloggen, ganske bra