Thursday, December 4, 2008

Un viaje a Nigeria

Då har eg og vært i Nigeria.
Resten av familien (- Rigmor;) har allerede budd der ein stund,så det va kjekt å endelig få sett koss det e der nede. Har jo fått hørt ein del ting, men det e vanskeligt å forstå koss det egentligt e der nere før ein får sjå d me egen auer. Eg kan ikkje akkorat sei koss d va i forhold t d eg hadde forventa meg, fordi eg ikkje ante ka eg sko forventa.

Det fuste som slo meg når me lanna va varmen. Det andre eg la merke t ca kor SYKT kvide eg plutseligt va. De e kje brune der nere, di e SVARTE. d e nesten sånn at d bler vanskeligt å se di når d bler mørkt fordi di ser ud som del av mørket. eg derimot e jo så kvide at eg lyste som ein refleks i forhold.

Flyplassen va og veldig uorganisert, og eg tror aldri eg har venta så lenge på ein koffer før. Bilturen fra flyplassen t leilgheden va nok et bevis på at eg va langt fra Norge. Eg ska ALDRI klaga på trafikken her igjen itte å ha opplevd kjøring der nede. Trafikken veksla mellom god flyt og full stopp. Å så e di enormt glade i bilhornene der. Heile veien sko di tuta. Akkurat som om di må forsikra seg om at bilhornene heile veien fungere. Når me nærma oss Banana Island (der leiligheden e) va det kje kø lengre, men det kom bilere kjørende imot oss i feil fil. Sprøe folk..

Ellers så bor di veldig fint der nede. Store, fine leilghed i sjuende etasje. Terrasse har di og. Den likte eg veldig godt den fuste tiå, heil t eg la merke t at d ikkje finns någe så helst søyler der så holde terassen oppe. Det e ein plattform så stikke ud, men INGEN søylerså støtte an opp.. skomle greier!!! Itte den observasjonen blei terasseturene kutta brått ned.
De har og tilgang t basseng, squash bane og treningsstudio,så d va ein herlige kombinasjon.

Udenfor den lille luksus boblen av ein leilighet ser kje livet fult så lyst ud for di fleste. Klasseskillet e stort, enten e ein rik eller fattig..Blei fortalt koss di beskrev det der nede:
Poor people walk
Rich people drive
The rest use public transport
Denne "public transport" 'en pesto då av motorsykler med sjåfør,å så betale ein for å sitte bakpå.Å di kjørte som galninger. Någen av sjåførene e sikkert kje merr en 13-14 år!!

No comments: