Monday, November 16, 2009

eksamenslesing og øre-nysing

fin første eksamen på universitetsnivå nærme seg med stormskritt. (Stormskritt - ka  slags idiotiske uttrykk e egentlig d?!). I den anledningen satt eg meg på ein stille lesesal fordi eg tenkte det ville verr ein smarte ting å jørr. Ingen distraherende momenter - kun bøker, oppgaver og mega-giga god konstentrasjon. Det funka fint ein bitte liten - pico-mikro-milli stund (ja eg har lest om masselagreingsenheter i dag), heilt t eg fant ud at solen va litt for hard. Eg prøvde derfor, på diskre vis, å endre sittestilling. Det endte me at stolen lagde ein høge skrikelyd mod golve, og eg fekk mega-peta mange onde blikk. Så skomle blikk at eg nesten blei litt nervøs.

Tenk - lille meg, omringa av ein haug stressa, aggressive, potensielt farlige studenter. Aldri godt å veda ka disse folkå kan finna på under store mengder stress. Å ka e vel merr stressende enn eksamensperioden kombinert med ein latterlig tidlig jul?! Så for å ikkje trø någen på tærne, satt eg heilt dønn i ro. Så i ro at eg leste samme side 8 ganger. Det lage litt bråk å bla om, så eg venta me å bla til någen andre lagde lyd. Dette fungerte jo någe lunne - sjøl om stoffet blei litt ujevnt fordelt. Eg fekk f.eks lest om CPU  funksjoner 6 ganger, mens eg kun rakk å lesa halvparten av det som stod om masselager. Satse på at CPU e viktigare enn sekundærminnet.

Morgenkaffi hadde eg heller ikke drokke, og eg turde kje reisa meg. D burde gått ann å bestilla levering av mat og kaffi via SMS. Tror eg må involvera meg i skolepoltikken. Då jørr eg alle ein stor tjeneste. Den gode konsentrasjonen forsvant merr og merr i takt med økende angst følelse. Han t høyre sukka veldig høyt, nesten litt knurreaktigt. Om d va fordi han va frustrert over pensum eller om d va mitt ene stolskrik som va probleme e eg kje sikker på. Å d turde eg hvertfall ikkje spørr om. Delvis lamma av angst satt eg å delvis-leste.

Ca ti minutter etter stolskriket kjente eg at det kom t å oppstå ein ny situasjon. Eg kjente nemlig et sykt behov for å nysa. (De som har hørt meg nysa, forstår koffor dette muligens kunne vært et problem). I frykt for å skape merr bråk kneip eg auene igjen, beit tennene sammen, og holdt meg for naså. Kor bler d då av det enorme trykket et nys medføre?  (NEI EG FEIS IKKJE DIN GRIS - det funke kje sånn!!). Jo, det kom ud av mitt vensre øre. Og det va vondt ska eg sei deg. Men det lagde ikkje lyd (med unntak av "aaao sjiiiitttt.. ka faen?!!"). Eg innså at dagen min på lesesal va øve. Eg heiv tingene i sekken, og løp ut i rein panikk.  Så begynte d å renna gugg ud av øyra mitt. I frykt for at det va hjernemassen som rant ud gjorde eg det einaste logiske - nemlig å kjøpa tamponger å stappa inn i øyrene. Så nå ser eg litt snål ud.

I mårå sitte eg hjemma å lese

No comments: